Prima pagina arrow Programul sectorial Comenius - burse individuale arrow Effective Continuing Professional Development (CPD)
Effective Continuing Professional Development (CPD)

În condiţiile diversităţii culturale şi ale schimbului liber de valori la scară locală, naţională şi mondială, formarea profesională continuă a cadrelor didactice reprezintă o acţiune socială vitală care asigură nu numai progresul sistemului de învăţământ  ci şi al inserţiei social-economice şi cultural-spirituale a tinerilor.

Formarea profesională continuă, tema acestei activităţi de formare, reprezintă elementul esenţial pentru asigurarea competenţelor cheie, a cunoştinţelor şi abilităţilor necesare formării şi dezvoltării unui stoc de capital uman educat şi competitiv.

Motivul pentru care mi-am dorit să particip la această activitate de formare s-a sprijinit pe două planuri complementare. Primul, izvorăşte din necesitatea de a  putea oferi colegilor mei, elevilor dar şi părinţilor acestora, o educaţie bazată pe diversitate culturală şi pe schimbul liber de valori la scară locală, naţională şi internaţională, pluralismul cultural fiind o sursă de îmbogăţire a trecutului, a prezentului şi a viitorului; al doilea, din dorinţa de a evolua în plan personal şi profesional, prin dezvoltarea unor concepte de valoare fundamentală şi atitudine pozitivă, prin  explorarea şi facilitarea schimbului de experienţe şi învăţarea din realităţile unor ţări diferite.

Într-o societate în care valorile se află într-o permanentă schimbare, este fundamental ca în primul rând factorii de decizie din învăţământ să înţeleagă, să accepte şi să respecte valorile naţionale perene, cu întreaga lor bogăţie şi diversitate. În acest context, relaţiile umane directe au un rol esenţial – fiind singurele ce inlatura barierele culturale şi lingvistice in înţelegerea modului de a fi al celorlalţi.


Activitatile de formare pe care le-am desfăşurat au fost :

  1. Cat de buna este scoala mea? Cum poate deveni mai buna?
  2. Stabilirea obiectivelor si identificarea nevoilor institutionale
  3. Autoevaluarea – un instrument pentru dezvoltarea institutionala
  4. Cat de buni sunt profesorii nostri? Cum pot deveni ei mai buni?
  5. Cat de importanta este planificarea activitatii de formare profesionala eficienta?
  6. Folosirea organizatiilor de sprijin
  7. Dezvoltarea  unei scoli care invata prin reflectii si indrumare
  8. A face fata rezistentei in fata schimbarii
  9. Evaluarea beneficiilor CPD
  10. Scoala –ca o organizatie care se dezvolta prin invatare
  11. Ascultare si intervievare activa  esenta de a fi instructor Cauta intai sa intelegi si dupa aceea sa te faci inteles!
  12. Negocierea programelor CPD
  13. Retele scolare

Toate activitatile s-au desfasurat sub forma unor workshop-uri. S-a lucrat pe grupe, acestea fiind in permanenta modificate de organizatori pentru a interactiona cu fiecare  cursant. Metodele folosite de formatori au fost: pregătire individuală, ore de curs, ateliere de lucru, seminarii,  prezentări video, proiecte, flipchart , dezbateri şi analize comparative asupra noilor informaţii etc.


Prof. Crisalinda Nona Irimia