Prima pagina
Finding innovative pedagogical methods to integrate web based tools into teaching and learning

            Viaţa este alcătuită dintr-o multitudine de răscruci de drumuri, iar acest fapt te pune pe tine, ca om, în postura de a alege. Uneori facem alegeri bune, alteori alegeri proaste, dar de acest lucru ne dăm seama abia după ce am făcut alegerea respectivă.

            Sunt profesor de limba şi literatura română, la Colegiul Tehnic ,,Anghel Saligny’’ din Bacău şi am decis să împart cu voi bucuria unei experienţe pe care am trăit-o de curând, mai exact între 7 şi 13 septembrie: experienţa europeană. Completarea formularului de candidatură, în vederea obţinerii unei burse Comenius, a fost una dintre cele mai bune decizii din viaţa mea.

            În primul rând, vreau să menţionez faptul că am aflat despre existenţa proiectelor Comenius de la un coleg de catedră şi, în ciuda faptului că sunt la început de drum în carieră, am primit încurajări şi m-am încumetat să completez formularul de candidatură, cu speranţa că voi reuşi să obţin grant-ul. Deci, vreau să subliniez faptul că vârsta nu este nici un atu, nici un impediment în obţinerea bursei.

             De asemenea, după cum bine se ştie, învăţământul este un domeniu de activitate în care mereu trebuie să te pregăteşti, pentru a te forma pe tine, ca profesor şi implicit pentru a-ţi forma şi elevii, care trebuie să primească informaţii de calitate şi într-un mod original şi plăcut. De aceea, ca profesor, eşti mereu interesat de perfecţionarea metodelor de predare-învăţare folosite la clasă, pentru a face cât mai interesantă ora, iar elevii să vină cu drag la şcoală.

             Astfel, în urma trimiterii formularului de candidatură, am aflat că am obţinut grant-ul, mai exact am fost acceptată pentru a participa la un curs în oraşul Santiago de Compostela, situat în nord-vestul Spaniei (regiunea Galicia), intitulat ,,IMP TOOLS FINDING INNOVATIVE PEDAGOGICAL METHODS TO INTEGRATE WEB BASED TOOLS INTO TEACHING AND LEARNING’’.

Santiago de Compostela este reşedinţa comunităţii autonome Galicia, din nord-vestul Spaniei, având o populaţie de 94.000 de locuitori. Centrul vechi istoric din Santiago a fost înscris în anul 1985 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO, iar catedrala oraşului reprezintă un loc de atracţie şi rugăciune pentru toţi pelerinii.

             A fost o experienţă unică, folositoare şi constructivă şi aş fi foarte bucuroasă dacă şi alţi profesori ar face astfel de alegeri reuşite în viaţă şi spun asta, pentru că obţinerea bursei are doar beneficii, în primul rând pe plan profesional, pentru formarea noastră ca profesori, în sensul îmbunătăţirii metodelor de predare-învăţare de la clasă, dar şi asupra modului de gândire (mai deschis spre nou).

            La curs am fost 14 profesori, din ţări precum România, Grecia, Suedia, Italia, Germania, Polonia şi Spania, deci se poate vorbi de una dintre condiţiile pe care trebuia să o îndeplinească cursul şi anume multinaţionalitatea participanţilor, ceea ce i-a conferit dimensiune europeană. Toţi mai luaseră parte la activităţi de acest gen. Pentru mine, însă, a fost o noutate absolută. Cursul a durat şapte zile, între acestea fiind incluse şi zilele petrecute pe drum. Primirea a fost extraordinară, cu o cină de bun venit, unde ne-am putut cunoaşte cu ceilalţi colegi şi astfel am început să legăm prietenii. Din următoarea zi, cursurile s-au desfăşurat într-unul dintre laboratoarele dotate ultramodern din facultate, cu calculatoare, videoproiector, etc. În următoarea zi, fiecare dintre noi a fost ambasadorul ţării sale la universitatea din Santiago şi şi-a prezentat ţara, şcoala de provenienţă, precum şi câteva date despre sine. În prezentare, s-a pus accent pe utilizarea calculatorului şi, implicit, a internetului, în metodele de predare.

           Începând cu ziua următoare, a început propriu-zis cursul, în sensul că, pe rând, profesori de la universitate, ne-au vorbit (şi explicat) despre numeroase metode web pe care le putem folosi cu succes în predare şi care au rolul şi de a încânta elevul (e-journal, exe-learning, CMAPs, webquest, Jclick, etc.). Cursul s-a desfăşurat în cele mai bune condiţii, iar profesorii au fost deschişi, răspunzând la toate întrebările noastre. Programul a fost extrem de încărcat, dar foarte variat, frumos şi interesant. Am învăţat foarte multe în urma acestui curs, în special pe domeniul practic, de predare, în sensul că acum, pot folosi cu uşurinţă multe programe pe calculator, în scopul optimizării metodelor activ-participative în cadrul unei ore.

            Una dintre dorinţele mele înainte de a pleca în Spania a fost să compar programa analitică românească la această disciplină (limba şi literatura română) cu cea spaniolă, ca şi nivelul la care se lucrează în cele două ţări şi, de ce nu, să organizăm diverse acţiuni cu elevii, gen concursuri pe internet. De aceea, intenţionez să păstrez legătura cu profesorii de acolo, deoarece, prin eTwinning (care este una dintre principalele acţiuni ale programului e-Learning al Uniunii Europene) se asigură cadrul pentru colaborarea pe internet dintre şcoli provenind din ţări diferite.

          Este un real beneficiu pentru noi profesorii, pentru că din banii proprii nu ne-am permite să mergem la cursuri de perfecţionare în străinătate. Astfel, trebuie menţionat faptul că plecarea mea a fost sprijinită financiar din fonduri FSE-POSDRU prin proiectul ,,Schema de susţinere complementară a mobilităţii europene a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar beneficiare ale Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii (Lifelong Learning)’’.

           Toate aspectele legate de acest seminar au întrecut cu mult aşteptările mele. Totul a fost la superlativ: condiţiile de la hotel, mâncarea, frumuseţea oraşului, amabilitatea oamenilor, organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor. Pot spune că am legat prietenii cu toţi participanţii şi cred că acestea se vor fructifica în vizite particulare şi în proiecte şcolare comune.  Nu mai trebuie să caut parteneri în bazele de date de pe internet, pentru că acum cunosc deja mulţi profesori şi ştiu că pot oricând să mă bazez pe ei.

           În concluzie, participarea la acest curs m-a motivat să-mi dezvolt continuu competenţele profesionale în viitor, mi-a dezvoltat perspectivele în carieră, mi-a oferit o gamă largă de tehnici de predare din care pot alege, mi-a îmbunătăţit competenţele de utilizare a limbilor străine (engleza şi spaniola), deci, am trăit minunata experienţă europeană, pe care oricare dintre profesori o poate trăi; este o chestiune de alegere.

 

prof. Simona-Andreea Şova 



SmartLAB LTAS

Anunt

BURSE ȘCOLARE

RoEduSeis

Inscriere cresa nr. 9, 2023-2024

OFERTA EDUCAÈšIONALÄ‚

2022-2023

Brosura 2023-2024

Profesionalizarea carierei didactice - PROF

Fondul Stiintescu

Clubul de stiinte

Invatamant profesional

 

Program baza sportiva